Jumaat, 4 Jun 2010

Karangan Bahan Rangsangan - Punca kemalangan jalan raya

Sedasawarsa ini, sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia tentang isu kemalangan jalan raya. Kita dapat menyaksikan betapa kian meningkatnya kemalangan jalan raya di negara ini.

Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan kemalangan ini salah satunya berpunca daripada lampu isyarat yang rosak. Hal ini akan menyebabkan kesesakan lalu lintas seterusnya mengakibatkan kenderaan mereka terbabas.

Bertitik tolak daripada itu, kemalangan juga boleh berlaku apabila ada pemandu yang memandu dalam keadaan menghadapi tekanan perasaan.. Kemampuan pemandu untuk mengawal kenderaan akan berkurangan ketika tertekan. Hal ini kerana mereka memandu dalam keadaan emosi.

Kita sering membaca di dada-dada akhbar, antara punca kemalangan adalah disebabkan oleh jalan raya yang rosak. Ada sesetengah pemandu yang tidak sedar akan keadaan sebenar jalan dan memandu dalam keadaan yang laju. Hal ini menyebabkan kemalangan berlaku sehingga boleh membawa maut.

Kesimpulannya, tiada sakit yang tiada penawarnya. Oleh itu, usaha mengurangkan kadar kemalangan yang gigih pasti akan membuahkan hasil yang berkualiti untuk mengatasi masalah yang sudah bersarang lama di negara ini. Moga bilangan kemalangan kemalangan jalan raya dapat dikurangkan. Pandu cermat jiwa selamat.

[120 patah perkataan]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan