Jumaat, 4 Jun 2010

Karangan - Peranan ibu bapa dalam memupuk semangat membaca dalam kalangan remaja

Sedasawarsa ini, sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia tentang isu budaya membaca yang kian meruncing dalam kalangan remaja. Acap kali kita dengar, slogan Membaca Jambatan Ilmu sering menghiasi dada-dada akhbar, internet dan televisyen. Hal ini jelas menunjukkan bahawa budaya membaca dapat memberikan banyak manfaat kepada masyarakat. Namun demikian, masyarakat Malaysia terutamanya remaja tidak gemar membaca sehingga menyebabkan mereka tidak menguasai ilmu pengetahuan dan bolehlah diibaratkan seperti katak di bawah tempurung. Siapakah yang harus dipersalahkan sekiranya fenomena ini berlaku sehingga remaja Malaysia banyak yang buta maklumat? Tepuk dada tanya selera.

Apakah peranan yang perlu dimainkan oleh ibu bapa dalam memupuk semangat membaca dalam kalangan remaja? Hal ini kerana ibu bapalah orang yang paling hampir dengan anak-anak dan sudah tentulah ibu bapa tahu metode yang terbaik untuk mendepani permasalahan ini. Oleh yang demikian, ibu bapa sewajarnya mengeluarkan model dengan membeli bahan-bahan bacaan dan bahan-bahan ilmiah untuk anak-anak mereka. Dalam konteks ini, minat membaca dalam diri remaja dapat disemai sekali gus menambahkan ilmu pengetahuan kepada remaja. Bertitik tolak daripada itu, ibu bapa hendaklah kerap membawa anak-anak mereka ke kedai buku pada setiap hujung minggu. Berdasarkan manifestasi tersebut, remaja dapat memilih buku-buku yang hendak dibeli oleh mereka sekali gus menambahkan minat dalam diri mereka. Setelah dikaji hingga ke akar umbi, remaja dapat mengetahui jenis-jenis buku yang dibaca oleh mereka sekiranya remaja kerap ke kedai buku. Umum mengetahui, anak-anak ibaratkan kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya sama ada kea rah kejayaan atau kegagalan.

Pada masa yang sama, ibu bapa hendaklah menyediakan bilik khas untuk membaca di rumah seperti perpustakaan yang mempunyai banyak buku di dalamnya. Dalam konteks ini, remaja dapay membaca dalam keadaan yang senyap dan harmoni. Secara tidak langsung, remaja tidak akan terlibat dengan kegiatan yang tidak berfaedah seperti melepak di pusat-pusat beli-belah, merokok dan lumba haram. Hal ini kerana, remaja mengisi masa yang terluang dengan membaca bahan-bahan ilmiah di rumah mereka. Mereka menjadikan rumah sebagai pusat atau gedung ilmu yang boleh mencanai minda sihat. Oleh yang demikian, remaja akan memanfaatkan masa dengan berkesan kerana masa itu emas. Manakala ibu bapa pula akan berasa selamat kerana anak-anak berada di rumah. Jadi tidak timbullah fenomena sudah terantuk baru terngadah kerana kerana kegagalan ibu bapa memanfaatkan masa yang terluang anak-anak, maka mereka terlibat dengan dakyah songsang.

Tambahan pula, ibu bapa hendaklah menyediakan banyak sudut bacaan di rumah. Secara tidak langsung, remaja tidak akan berasa bosan untuk membaca, malah semakin minat untuk membaca. Hal ini kerana mereka tidak tertakluk dalam satu-satu ruang bacaan sahaja sebaliknya mereka boleh memanfaatkan semua sudut rumah mereka sebagai tempat untuk membaca. Dalam pada masa yang sama, ibu bapa usah jemu-jemu memberi dorongan dan nasihat kepada remaja agar mereka terus mengamalkan budaya membaca dalam kehidupan mereka. Secara tidak langsung, remaja akan menyedari kepentingan membaca dalam kehidupan mereka. Setelah dikaji hingga ke akar umbi, ibu bapa juga harus memupuk minat membaca dalam diri mereka sendiri agar dapat dicontohi remaja bak kata pepatah ke mana tumpahnya muah kalau tidak ke nasi. Oleh itu, sesuai dengan kata-kata mantan Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Bin Muhammad iaitu Kepimpinan Melalui Teladan kerana bapa borek anak rintik.

Umum mengetahui bahawa setiap tahun pihak kerajaan akan mengadakan Karnival Buku yang merangkumi pameran buku atau jualan buku di mana-mana sahaja di negara kita. Kesempatan sebegini harus digunakan oleh ibu bapa untuk membawa seisi keluarga mengunjungi karnival tersebut. Dalam konteks ini, remaja akan didedahkan secara terus tentang buku-buku terkini yang ada di pasaran. Kaedah ini secara tidak langsung mewujudkan keadaan dua dalam satu iaitu sambil mengunjungi karnival buku bersama-sama, secara konotasinya dapat memantapkan hubungan kekeluargaan. Sudah semestinya ibu bapa akan menggunakan peluang ini untuk membeli buku-buku yang banyak kerana ada potongan harga dengan kadar yang rendah diberikan. Penjimatan dapat dilakukan sambil melabur untuk kepentingan pendidikan anak-anak pada masa akan datang. Impaknya, ibu bapa mampu menyemai budaya membaca dalam kalangan remaja seawal usia muda.

Meninjau kepentingan membaca dalam kalangan remaja ini, ibu bapa perlu memainkan peranan yang berterusan agar mempunyai kesimbungan dengan ilmu pengetahuan. Antara kaedah yang boleh dijalankan ialah dengan menampal keratin-keratan surat khabar, artikel ilmiah baik berkaitan pelajaran ataupun pengetahuan am. Dengan demikian, tanpa disedari remaja akan melihat dan membaca berulang-ulang kali tentang bahan yang ditampal tersebut. Pada realitinya, budaya membaca akan semakin ditekankan dalam lingkungan ahli keluarga amnya dan remaja khasnya. Oleh itu, penggunaan masa yang sebaik mungkin akan dapat menambahkan ilmu pengetahuan.

Sebagai kesimpulan, budaya membaca perlu dipupuk dalam kalangan remaja. Ibu bapa merupakan agen penting dalam memupuk kesedaran ini kerana budaya membaca mampu mencetuskan idea yang bernas dan penuh dengan visi dan misi dalam kehidupan mereka. Justeru, ibu bapa yang Berjaya memupuk minat membaca dalam kalangan remaja secara langsung dapat mengelakkan remaja daripada perkara-perkara yang tidak berfaedah dan mendatangkan dampak negatif kepada mereka. Biar kita menangis dahulu sebelum kita menangis kemudian kerana sesal dahulu pendapat, sesal kemudian tiada gunanya. Jelaslah bahawa Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya.

[800 patah perkataan]

12 ulasan:

  1. best jugak laaa....
    penggunaan kosa kata yg meluas

    BalasPadam
  2. thankx for the share kosa kata yang luas..

    BalasPadam
  3. thank for this homework... haha
    copy and paste!

    BalasPadam
  4. Terima kasih diatas karangan yang mantap dan berkualiti ini . Sedikit sebanyak dapat membantu dalam menyiapkan kerja sekolah . :D

    BalasPadam
  5. baguih betui karangan hangpa , cek dapat siapkan kerja umah satu jam jaa.
    pasni tolong ajar cek buat karangan five star

    BalasPadam
  6. Terbaiklah banyak isi yang dapat diperoleh selain dapat mengembangkan idea 👍

    BalasPadam
  7. Terbaiklah banyak isi yang dapat diperoleh selain dapat mengembangkan idea 👍

    BalasPadam
  8. Ada kesilapan ejaan do perenggan 2 dapay (dapat)

    BalasPadam
  9. Terima kasih kpd penulis. Diharap halalkan sbagai rujukan

    BalasPadam