Jumaat, 29 April 2011

Lakonan Kehidupan

Rona kehidupan pedih sungguh
aku berlari mengejar bayang-bayang
teraba-raba dalam gelap dan bertanya
mana bayang-bayang hidupku?

Siang tadi bayang-bayang datang bersama mentari
mengekori langkahku ke segenap pencarian hidup
semakin lama bayang-bayang berselindung di balik wajah
kepura-puraan rupanya
aku tidak berpijak di bumi nyata
melakonkan watak badut yang menangis kesiangan
di wajah terpalit warna sendu
di hati menangis pilu

Lakonan sudah berakhir
aku kembali ke bumi nyata
menampar pipiku terasa sakit
benar aku tidak mimpi
berjalan di alam khayal
biar aku penat
menyapu air mata sayu
piala kemenangan tak pernah kurangkul
layar hidup sudah kututup
menanti ceritera baru
dipentas semula
di atas dinding kepalsuan
Tiss, Batu Pahat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan